X
تبلیغات
پخش زنده جام جهانی

301040 وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً...

و با موسى 30 شب وعده گذاشتیم و آن را با 10 شب تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پروردگارش 40 شب تمام شد... اعراف142


چهارشنبه 31 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 20:47

272. تغییر مرجع تقلید (4)


قبل از هر چیز دوست دارم از دوستان تشکر کنم که با صبر و حوصله نظرهاشون رو می دن و در بحث شرکت مفید می کنن. راستش فکر نمی کردم دوستان انقدر از این بحث استقبال کنن. ولی ممنونم از همه که نظرهای خوبشون رو از من دریغ نکردن.

باز به عنوان یه مقدمه بگم که مثل این که مباحث داره با هم قاطی می شه؛ این طوری بحث پراکنده می شه. پس اگه اجازه بدین، من روی مسائل مربوط به مرجع تقلید بحث کنم و مسائل مربوط به امامان و پیغمبر رو بذارم بعد از این که مسائل مربوط به مرجع تقلید حل شد.

------------

خوب،

1. یکی از دوستان اشاره کرده بود که ما مقلد هستیم و مرجع تقلید باید به ما راه رو نشون بده، نه این که بالعکس. این حرف دوستمون کاملا درسته. هیچ شکی نیست که "بعد از" انتخاب مرجع تقلید، آدم دیگه نمی تونه هی بگه با فلان موضوع موافقم یا با فلان موضوع مخالفم. یعنی تا وقتی که مرجع تقلید داره، نمی تونه برای خودش فتوا بده (مگر کسانی که خودشون درس فقه خوندن و دانش و دارن و غیره - که من از این افراد نیستم). خلاصه، این حرف کاملا درسته که "بعد از" انتخاب مرجع، دیگه آدم به مرجع اعتماد می کنه و از او و دستوراتش پیروی می کنه. اصلا مرجع تقلید داشتن یعنی همین.
من هم تا وقتی که آیت الله صانعی مرجع تقلیدم بود (حتی الان که در صدد تغییر ایشون هستم) به احکام ایشون پایبندم. چه با اون ها مشکل داشته باشم چه نداشته باشم.
ولی دقت کن دوست خوب من، که الان من در شرایطی هستم که می خوام مرجع تقلید جدید انتخاب کنم. و قبل از انتخاب، این حق منه که افکار و منش گزینه های مختلف رو بررسی کنم. در حین بررسی، من حق دارم که مثلا یکی را به دلیل همراه نبودن با زمانه، یا یکی دیگر را به دلیل سیاسی نبودن، یا هر دلیل منطقی دیگه که به نظرم میرسه رد کنم. یادمون باشه که همه ی مراجع تقلید قابل احترام هستن و من اصلا به خودم اجازه نمی دم که به هیچ کدوم اهانت کنم. ولی این حق منه که بین این همه مرگ بزرگ و اهل دین و تقوا و ایمان، اونی که به نظرم بهتره رو انتخاب کنم.
پس به صورت خلاصه، حرف دوستان که می گن آدم باید از مرجع تقلیدش پیروی کنه و اجازه نداره برای خودش از روی شکم تصمیم بگیره کاملا صحیحه، ولی این حرف برای وقتیه که آدم مرجع تقلیدش رو انتخاب کرده باشه، و ربطی در زیر زربین بردن اونها هنگام بررسی گزینه ها نداره؛

2. به نظر من داره می رسه که آیت الله جوادی آملی بهترین گزینه هستن در حال حاضر. هر چی بیشتر می خونم، بیشتر لذت می برم. من قبلا هم مقداری از سخنرانی ها و تفسیرهای ایشون رو گوش می دادم و خونده بودم ولی الان دارم بیشتر دقت می کنم. ایشون هم اهل زمانه هست، هم تفاسیر بسیار عمیقی از قرآن دارن، هم علمشون بی نظیره... چنتا مطلب که به نظرم جالب اومد:

الف) (این مورد واضحه ولی چون به مسائل روز ربط داره می ذارم)
«محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته)

سلام علیکم،
احتراماً، خواهشمند است نظر مبارک را در مورد مسائل ذیل اعلام فرمایید:
آیا می توان در انتخابات به بهانه حفظ نظام اسلامی یا برگزیده شدن نامزدی که ما او را اصلح می دانیم کارهای ذیل را انجام داد:
1. در شمارش آراء دست کاری کرده ، آن را کم یا زیاد کنیم؟
2. به جای دیگران رأی داده، یا بیش از یک رأی به صندوق بیندازیم؟
3. آراء رقیب را هنگام شمارش، حذف یا باطل کنیم؟
4. رأی بیسوادها را طبق نظر خودمان بنویسیم؟
5. با شناسنامه های اموات که هنوز باطل نشده اند رأی دهیم؟
جمعی از استادان حوزه و دانشگاه
جواب: بسم الله الرحمن الرحیم
1. امور یاد شده خیانت و حرام است.
2. هرگز هدف وسیله را توجیه نمی کند و مایه وهن نظام جمهوری اسلامی است. 

جوادی آملی، 10/3/88»

ب) سوال: کشیدن سیگار (چه در مکانی که دیگری نیست یا در حضور دیگران که از دود و بوی سیگار, اذیت می‌شوند.)

جواب: سیگار کشیدن اگر موجب اعتیادِ ضرر آور آن است جایز نیست و اگر سبب اعتیاد نمی‌شود و برای استعمال کنندة آن ضرر ندارد لیکن موجب آلودگی محیط زیست می‌شود لازم است ترک شود.

جوادی آملی 10/11/87

ج) «حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص نامزدهای محترم دهمین دوره ریاست جمهوری اثباتاً یا نفیاً نظری اعلامنفرمودند و همگان را برای حضور درکنار صندوق‌های رای تشویق نموده‌اند.» (منبع)

د) دفتر آیت الله جوادی آملی رسما ماجرای هاله ی نور را تعیید کرد. گفتی است که آقای احمدی نژاد این حرف ها را تکذیب کرده و فیلم های موجود در این باره را مونتاژ شده خوانده بود. (منبع) (مرحبا به شجاعت و صداقت آقای جوادی آملی)

*** یه خبر جالب دیگه این که کتاب استفتاعات ایشون منتشر شده. البته توضیح المسائل کامل نیست، ولی چند صد استفتاع داره. ***


ابزار امتیاز دهی



چهارشنبه 31 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 13:38

271. تغییر مرجع تقلید (3)


چون برای بعضی ها سوال پیش اومده سریع دوتا چیزی که بد توضیح دادم رو تصحیح می کنم:

1. من مرجع تقلید رو به خاطر دو تا فتوا عوض نمی کنم. در نوشته ی اول این فتواها و مسائل رو به عنوان نمونه هایی از روند فکری استفاده کردم. دوستان همه بهتر از من می دونن که نمی شه مرجع رو به خاطر دو تا فتوا عوض کر؛ ولی اگر روند فکر و علم ایشون برای آدم زیر سوال بره، فرق می کنه.

2. در زمینه ی اهل بیت (ع)، دوستان می دونن که من خیلی هم اهل بیت رو دوست دارم؛ اصلا هم نمی خوام به قول یکی از دوستان بین اهل بیت و پیغمبر جدایی بندازم!!! این رویکرد من به اهل بیت هم ربطی به این اخیرها نداره. من سالهاست که این رویکرد رو دارم.

بذارین یه مثال بزنم. توی دانشگاه، یه استاد هست که درس می ده، یه استاد حل تمرین هست که کنار استاد اصلی کمک می کنه. توی ذهن من اون استاد اصلی پیغمبر، و اون استاد حل تمرین اماما هستن.

صحبت های آقای جوادی آملی رو از وبسایت دوستم (راوی) اینجا نقل می کنم:

سخنان آیت الله جوادی آملی در خطبة دوّم اولین نماز جمعه قم در سال ۸۵: "خیلی‌ها‌ متأسفانه گفتند: حَسبُنا کِتابُ الله، عترت را گذاشتند کنار! ما تقریباً گفتیم: حَسبُنَا العِترَه، قرآن را گذاشتیم کنار! چون تفسیر در بین ما رواج نداشت؛ ما مشکل مان این است که گفتیم: حَسبُنَا العِترَه، یک. و این عترت را هم سیزده نفر می‏دانیم، نه چهارده نفر!!! ما اصلاً کاری دربارة پیغمبر نکرده ایم! ما عترت مان از حضرت امیر شروع می‌شود تا حضرت أباصالح (علیهم آلاف التحیّه والثناء) سالی هم که یک روز به نام مبارک پیامبر است با مصیبت امام حسن مخلوط است! پیغمبر در بین ما شناخته شده نیست!"


ابزار امتیاز دهی



سه‌شنبه 30 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 23:59

270. تغییر مرجع تقلید (2)


کسی می دونه که آقای هاشمی رفسنجانی رساله داره یا نه؟ گزینه ی خوبیه. آقای جوادی آملی چی؟ ایشون فقط مثل اینکه یه سری استفتاء دادن بیرون نه؟ توضیح المسائل دارن؟

از مجتهدین چه کسی رو می شناسین که بیشتر از اهل بیت روی پیغمبر تاکید کنه؟

--------------

برای کسایی که صحبت های آقای هاشمی در نماز جمعه رو از دست دادن، فایل صوتی خطبه ی دوم رو براتون می ذارم اینجا تا دانلود کنید. نظرتون در مورد خطبه ها چی بود؟ من که خوشم اومد. روی هم رفته (گرچه بعضی جاهاشو می شد بهتر گفت به نظرم ولی) واقعا یک سر و گردن از خطیب های عادی نماز جمعه بالاتره ایشون. هاشمی هاشمی خدا نگه دار تو!


ابزار امتیاز دهی



دوشنبه 29 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 23:50

269. تغییر مرجع تقلید


دوستانی که من رو می شناسن می دونن که از وقتی به سن تکلیف رسیدم، مرجع تقلیدم آیت الله صانعی بوده. یعنی حدود 9 سال. از اون اول که ایشون رو انتخاب کردم راستش خیلی شناخت زیادی نسبت بهشون نداشتم.

فقط می دونستم که گفتن دختر 9 ساله بالغ نیست لزوما چون دخترهای این زمونه با دخترای هزار سال پیش از لحاظ فیزیکی فرق می کنن. {که حرف بسیار منطقی ای است}

همچنین می دونستم که استفاده از ترقه یا خرید و فورشش یا تولیدش رو به دلیل اصراف بودن و ایجاد مزاحمت حرام می دونن. {که باز هم خیلی منطقی است}

و همچنین این که از شاگردان خوب و محبوب حضرت امام (ره) بودن.

این مسائل به نظر من همش خوب و منطقی می اومد. به همین دلیل به راحتی، بدون در نظر گرفتن چیز دیگه ای، به عنوان یه جوون 15 ساله ایشون رو انتخاب کردم. {واقعا از جوون 15 ساله چه توقعی می شه داشت؟ واقعا یه جوون 15 ساله می تونه فرد "اعلم" رو شناسایی و انتخاب کنه؟}

در هر صورت، این 9 سال، من از احکام ایشون پیروی کردم و ازشون ممنونم که توی این مدت مرجع تقلید من بودن.

ولی در طی این مدت چند مسئله بود که توی ذهنم شک ایجاد می کرد:

اولا ایشون خیلی تاکید دارن که حضرت فاطمه (س) بعد از پیغمبر با جبرئیل رابطه نزدیک داشتن و همواره جبرئیل به ایشون سر می زده. نمی دونم چرا انقدر روی این موضوع تاکید می کنن ایشون! برای من قابل قبول نیست.

مسئله بعدی که برام قابل قبول نیست اینه که ایشون سیگار کشیدن رو حرام نمی دونن. به نظر من -با تحقیقاتی که کردم- سیگار ضرر قابل توجهی به انسان میزنه و مراجع تقلید شجاع دیگری مثل آقای مکارم شیرازی مدتیه که سیگار کشیدن رو حرام اعلام کردن.

مسئله ی اخیری که پیش اومده مسئله ی انتخاباته. همین چند ماه قبلش من خودم از ایشون استفتاء کرده بودم و ایشون این طور جوابم رو دادن:

سوال: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلام ایران وظیفه ی شرعی می باشد؟ آیا ثواب دارد؟ آیا شرکت نکردن در انتخابات بدون عذر جایز است؟ آیا تحریم انتخابات (اعم از انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان، مجلس شورای اسلامی و ...) جایز است؟

جواب: به طور کلی شرکت و عدم شرکت در انتخابات تابع نظر خود مکلف است. یعنی اگر مطمئن باشد که انتخابات آزاد است و مردم هم خود انتخاب می نمایند و انتخاب و رأی دادن هم در مصالح اسلام و ملت ها و انسان ها مؤثر است رأی دادن لازم می باشد والّا غیر لازم بلکه ممکن است با بعضی از شرایط غیر جایز باشد.

ولی چند روز بعد، یعنی در نزدیکی انتخابات این دوره ایشون توی مصاحبه اعلام کردن: شرکت در این انتخابات واجب عقلی و شرعی است.

به نظر من این درست نیست که ایشون نظرشون رو این طور عوض کنن. چه طور تا قبل از این انتخابات به عهده ی خود مکلف بود ولی به این انتخابات که رسید دیگه واجب شد؟ 

"اعلم" بودن ایشون برای من زیر سوال رفته. احتمال داره مرجع تقلیدم رو عوض کنم. الان دارم بین آقای مکارم شیرازی و یک نفر دیگه که اسم نمی برم فکر می کنم. اگه دوستان پیشنهادی، کمکی، یا حرفی دارن، لطفا دریغ نکنن.


ابزار امتیاز دهی



دوشنبه 29 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 13:09

268. Legal Aspects of Waste Minimization


سلام.

اخیرا مقاله ای به عنوان Legal Aspects and Standards of Waste Minimization in Iran in comparison with the European Union به زبان انگلیسی نوشتم. اگر دوستان مایلن می تونن فایل صفحه بندی شدش رو به صورت pdf از اینجا دانلود کنن و یا روی ادامه ی مطلب کلیلک کنن تا متن مقاله رو به صروت خام ببینن.


ادامه مطلب


ابزار امتیاز دهی


1 2 3 4 5 ... 10 >>