X
تبلیغات
رایتل

301040 وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً...

و با موسى 30 شب وعده گذاشتیم و آن را با 10 شب تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پروردگارش 40 شب تمام شد... اعراف142


سه‌شنبه 30 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 23:59

270. تغییر مرجع تقلید (2)


کسی می دونه که آقای هاشمی رفسنجانی رساله داره یا نه؟ گزینه ی خوبیه. آقای جوادی آملی چی؟ ایشون فقط مثل اینکه یه سری استفتاء دادن بیرون نه؟ توضیح المسائل دارن؟

از مجتهدین چه کسی رو می شناسین که بیشتر از اهل بیت روی پیغمبر تاکید کنه؟

--------------

برای کسایی که صحبت های آقای هاشمی در نماز جمعه رو از دست دادن، فایل صوتی خطبه ی دوم رو براتون می ذارم اینجا تا دانلود کنید. نظرتون در مورد خطبه ها چی بود؟ من که خوشم اومد. روی هم رفته (گرچه بعضی جاهاشو می شد بهتر گفت به نظرم ولی) واقعا یک سر و گردن از خطیب های عادی نماز جمعه بالاتره ایشون. هاشمی هاشمی خدا نگه دار تو!


ابزار امتیاز دهی



دوشنبه 29 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 23:50

269. تغییر مرجع تقلید


دوستانی که من رو می شناسن می دونن که از وقتی به سن تکلیف رسیدم، مرجع تقلیدم آیت الله صانعی بوده. یعنی حدود 9 سال. از اون اول که ایشون رو انتخاب کردم راستش خیلی شناخت زیادی نسبت بهشون نداشتم.

فقط می دونستم که گفتن دختر 9 ساله بالغ نیست لزوما چون دخترهای این زمونه با دخترای هزار سال پیش از لحاظ فیزیکی فرق می کنن. {که حرف بسیار منطقی ای است}

همچنین می دونستم که استفاده از ترقه یا خرید و فورشش یا تولیدش رو به دلیل اصراف بودن و ایجاد مزاحمت حرام می دونن. {که باز هم خیلی منطقی است}

و همچنین این که از شاگردان خوب و محبوب حضرت امام (ره) بودن.

این مسائل به نظر من همش خوب و منطقی می اومد. به همین دلیل به راحتی، بدون در نظر گرفتن چیز دیگه ای، به عنوان یه جوون 15 ساله ایشون رو انتخاب کردم. {واقعا از جوون 15 ساله چه توقعی می شه داشت؟ واقعا یه جوون 15 ساله می تونه فرد "اعلم" رو شناسایی و انتخاب کنه؟}

در هر صورت، این 9 سال، من از احکام ایشون پیروی کردم و ازشون ممنونم که توی این مدت مرجع تقلید من بودن.

ولی در طی این مدت چند مسئله بود که توی ذهنم شک ایجاد می کرد:

اولا ایشون خیلی تاکید دارن که حضرت فاطمه (س) بعد از پیغمبر با جبرئیل رابطه نزدیک داشتن و همواره جبرئیل به ایشون سر می زده. نمی دونم چرا انقدر روی این موضوع تاکید می کنن ایشون! برای من قابل قبول نیست.

مسئله بعدی که برام قابل قبول نیست اینه که ایشون سیگار کشیدن رو حرام نمی دونن. به نظر من -با تحقیقاتی که کردم- سیگار ضرر قابل توجهی به انسان میزنه و مراجع تقلید شجاع دیگری مثل آقای مکارم شیرازی مدتیه که سیگار کشیدن رو حرام اعلام کردن.

مسئله ی اخیری که پیش اومده مسئله ی انتخاباته. همین چند ماه قبلش من خودم از ایشون استفتاء کرده بودم و ایشون این طور جوابم رو دادن:

سوال: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلام ایران وظیفه ی شرعی می باشد؟ آیا ثواب دارد؟ آیا شرکت نکردن در انتخابات بدون عذر جایز است؟ آیا تحریم انتخابات (اعم از انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان، مجلس شورای اسلامی و ...) جایز است؟

جواب: به طور کلی شرکت و عدم شرکت در انتخابات تابع نظر خود مکلف است. یعنی اگر مطمئن باشد که انتخابات آزاد است و مردم هم خود انتخاب می نمایند و انتخاب و رأی دادن هم در مصالح اسلام و ملت ها و انسان ها مؤثر است رأی دادن لازم می باشد والّا غیر لازم بلکه ممکن است با بعضی از شرایط غیر جایز باشد.

ولی چند روز بعد، یعنی در نزدیکی انتخابات این دوره ایشون توی مصاحبه اعلام کردن: شرکت در این انتخابات واجب عقلی و شرعی است.

به نظر من این درست نیست که ایشون نظرشون رو این طور عوض کنن. چه طور تا قبل از این انتخابات به عهده ی خود مکلف بود ولی به این انتخابات که رسید دیگه واجب شد؟ 

"اعلم" بودن ایشون برای من زیر سوال رفته. احتمال داره مرجع تقلیدم رو عوض کنم. الان دارم بین آقای مکارم شیرازی و یک نفر دیگه که اسم نمی برم فکر می کنم. اگه دوستان پیشنهادی، کمکی، یا حرفی دارن، لطفا دریغ نکنن.


ابزار امتیاز دهی



دوشنبه 29 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 13:09

268. Legal Aspects of Waste Minimization


سلام.

اخیرا مقاله ای به عنوان Legal Aspects and Standards of Waste Minimization in Iran in comparison with the European Union به زبان انگلیسی نوشتم. اگر دوستان مایلن می تونن فایل صفحه بندی شدش رو به صورت pdf از اینجا دانلود کنن و یا روی ادامه ی مطلب کلیلک کنن تا متن مقاله رو به صروت خام ببینن.


ادامه مطلب


ابزار امتیاز دهی



یکشنبه 28 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 17:27

267. بی فرهنگی و بی ادبی در اعتراض


به نظر من اعتراض کردن حق طبیعیه معترضینه. به نظر من باید بهشون فرصت داده بشه که آزادانه حرفشون رو بزنن و دقدقه هاشون رو مطرح کنن. به نظر من این نوع خفه کردن اعتراض توسط دولت اصلا خوب نیست. به نظر من این نوع خفه کردن اعتراضات نه تنها در شان جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه با اصول اسلامی و انسانی سازگار نیست. گرچه باید با کسانی که می خوان آشوب به پا کنن و به اموال عمومی آسیب بزنن به شدت هر چه تمامتر برخورد کرد، ولی اون افرادی که دارن فقط حرف دلشون رو می زنن و اعتراض می کنن، نباید احساس خطر کنن. دولت باید شعور این رو داشته باشه که بین آدم حسابی و اوباش فرق قائل باشه. مثلا اگر *** رو گیر آورد (اسمشو نمی گم که الکی بحث اضافی پیش نیاد) به نظر من محاکمه و زندانی و بیچارش هم بکنه ایراد نداره، ولی یه دانشجوی مخلص که دقدقه های مدنی معمولی داره، نباید موقع ابراز اعتراض مورد حمله قرار بگیره.

وقتی این طور به معترضین فشار بیاد، اون ها هم فرهنگ و ادب رو می ذارن کنار. کاملا طبیعیه. نمی شه گفت: "چرا معترضین خشمگین و بی ادب شدن!" این منصفانه نیست! اونا خشمگین و بی فرهنگ شدن چون راهی برای اعتراض آدموار براشون نذاشتین!


ابزار امتیاز دهی



یکشنبه 28 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 00:09

266. عملکرد صدا و سیما - عماد افروغ


عماد افروغ در ‌گفت‌وگو با ایلنا، در بیان تحلیل خود از سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران با بیان اینکه همانگونه که انتظار می‌رفت و قابل پیش‌بینی بود صحبت‌های ایشان حول محور وحدت و مبانی اسلام و انقلاب اسلامی بود، اظهار داشت: ایشان بدون اینکه وارد مباحث مصداقی و به طور خاص در مورد شخص خود شوند، بر ضرورت‌های امروز جامعه ما اشاره‌ای شایسته داشتند. 
وی با بیان اینکه بدون تردید یکی از ضرورت‌هایی که متاسفانه برخی از اصحاب قدرت نیز متوجه ضرورت آن نیستند، نیاز به بازسازی اعتماد مردم نسبت به نظام و احیای وحدت از دست رفته است، تصریح کرد: امروز شاهد یک سلب اعتماد و افتراق فزاینده در کشور هستیم و به طور خاص من این مسوولیت را متوجه برخی از تفسیر‌های غالب از اسلام و جمهوری اسلامی و برخی از رفتارهای صاحبان قدرت و به طور خاص رسانه ملی می‌دانم.


نماینده سابق مجلس تاکید کرد: رسانه ملی در چند سال گذشته واقعا از جایگاه خود خارج شده است و به جای این که یک رسانه ملی فرا قوه‌ای باشد در اختیار یک قوه خاص آن هم با تعبیر خاص خود است.


این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر بخواهم از رشته تخصصی خود بهره بگیرم، باید بگویم احساس می‌کنم که متفکرانی به نام گرامشی و آدرنو به خوبی می‌توانند مسایل رسانه‌ای جامعه امروز ما را تحلیل کنند. گرامشی با مفهوم هژمونی و آدرنو با مفهوم صنعت فرهنگ.


افروغ تاکید کرد: آدرنو بحثی در حوزه رسانه‌ها از جمله تلویزیون دارد و معتقد است رسانه‌ها می‌توانند ابزار تحمیق توده‌ها و فریب آنها شوند و در واقع می‌توانند ابزار وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها ‌باشند.


وی خاطر نشان کرد: امروز متاسفم که بگویم رسانه آقای ضرغامی چنین نقشی را ایفا کرده است و برخلاف توصیه بسیاری از انقلابیون و دلسوزان خواسته یا ناخواسته القاء افترا و تشتت کرده است و با بی‌توجهی سعی در سلب اعتماد فزاینده داشته است. 
افروغ خاطرنشان کرد: باید برای این قضیه چاره‌اندیشی کرد و یکی از نکات صحبت‌های آقای هاشمی این بود که رسانه ملی باید واقعا ملی باشد و یکی از اقتضائات آن، توجه به وحدت و کثرت گروه‌ها و اختلاف دیدگاه‌ها و سلیقه‌های درون گفتمان انقلاب اسلامی که متاسفانه شاهد آن نیستیم.


نماینده مجلس هفتم با تاکید بر اینکه رسانه‌ملی باید متوجه رسالت خود شود،گفت: رسانه ملی باید این عرصه را در اختیار تمام گروه‌هایی قرار دهد که به نوعی نسبت به آنها و نسبت به نیاز و انگیزه آنها و دغدغه انقلابی آنها جفا صورت گرفته است. 
این نماینده اصولگرای مجلس هفتم با طرح این پرسش که انتساب انقلاب مخملی به افرادی که التزام آنها به انقلاب اسلامی ثابت شده است، چه جایگاهی دارد؟ خاطرنشان کرد: اگر واقعا معتقدیم که عده‌ای در کشور انقلاب مخملی به راه می‌اندازند، باید بدانیم که طرف دیگر انقلاب مخملی نظامات سوسیالیستی شبیه چین و روسیه هستند آیا می‌پذیریم که نظام کنونی ما شبیه چین و روسیه است؟ اگر این فرضیه را قبول داریم آنگاه می‌شود در مورد معترضان بحث انقلاب مخملی را به میان کشید.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه تاکید آقای هاشمی بر مسئله وحدت و ماهیت جوهره انقلاب و اسلام و جایگاه پیامبر تاکیدی بسیار شایسته بود، خاطرنشان کرد: راه‌حل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آزادی حرکت مطبوعات در چارچوب قانون، و اینکه گروه‌ها در چارچوب قانون مجاز به دفاع از حقوق خود باشند، پیشنهاد شایسته‌ای است.


افروغ تاکید کرد: نمی‌توان یک طرف را به رعایت قانون دعوت کرد، ولی به کسانی‌که زمام قدرت را در دست دارند اجازه فعالیت قانون را نداد، در این صورت مسلم است که اشکال غیرقانونی ظهور پیدا می‌کند.


وی تصریح کرد: وقتی از محمل قانون عدول می‌کنیم و یا اجازه فعالیت قانونی به گروه‌های مختلف نمی‌دهیم، طبیعتا عدول از قانون افزایش پیدا می‌کند و حتی به شدت ستیز می‌افزاید. 
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه گذاره‌ای در جامعه شناسی توسط کارکردگرایان که جزو محافظه‌کاران جامعه‌شناسی مطرح می‌شوند، در این مورد نیز وجود دارد، گفت: بر این اساس اگر کانال‌ها و مجاری برای بروز تظلم‌ها و دادخواهی‌ها در جامعه وجود نداشته باشد، شدت ستیز بیشتر می‌شود. این درحالی است که ما کانال‌هایی را در قانون اساسی پیش‌بینی کردیم.


وی ادامه داد: ‌چرا اجازه فعالیت قانونی به گروه‌ها نمی‌دهیم؟ چرا اگر تقاضای راهپیمایی وجود دارد به تقاضای آن‌ها جواب مثبت نمی‌دهیم تا سره از ناسره تشخیص داده شود و حساب معترضان داخلی از اغتشاشگران و وابستگان به بیگانه شناخته شود. 
افروغ پیشنهاد کرد که اجازه فعالیت قانونی معترضین قانونگرا را بدهیم و امنیت راهپیمایی‌ها را برقرار کنیم تا سره از ناسره تشخیص داده شود.


نماینده اصولگرای مجلس هفتم تصریح کرد: سوال من اینجاست در حوادث اخیر تعدادی از افراد جان خود را بنا به سوءتعبیری که به کار گرفته شد‌ و اعتراضاتی که ولو ذهنی به روندها صورت گرفت جان خود را از دست دادند، چه کسانی باید دیه آنها را به لحاظ شرعی بپردازد؟


افروغ ادامه داد: یکی از راه‌هایی که می‌توان از خانواده‌های جان‌باختگان دلجویی کرد پرداخت دیه شرعی و قضایی به آنها است و مهم در این مسیر آن است که آنها متوجه شوند جمهوری اسلامی پایبند به برخورد شرعی با مسائل است.


این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه احساس می‌کنم پیشنهادهای آقای هاشمی پیشنهادهائی حداقلی و قابل قبول است، گفت: ایشان به آزادی مطبوعات و مطالبات قانونی اصرار ورزیده‌اند و این که از متضررین در وقایع اخیر دلجویی شود و باید این پیشنهادها را توسعه داد.


این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه وحدت در عین کثرت قابل قبول است، خاطرنشان کرد: باید کثرت سیاسی را در جامعه پاس بداریم و وحدت را در‌لابه‌لای کثرت‌ها جست و جو کنیم. باید متوجه ظرفیت‌های قانون اساسی باشیم ‌و تریبون صداوسیما را تنها در اختیار قشر خاصی آن هم از یک اردوگاه قرار ندهیم.


این نماینده مجلس هفتم با اشاره به واقعه سقوط هواپیمای C130 گفت: در آن زمان ما مجلس هفتم ودر کمیسیون فرهنگی اصرار داشتیم دیه شهدای این حادثه پرداخت شود. در موارد اخیر هم کسی باید متولی شود، باید از وقایع اخیر عذرخواهی شود وبا دلجویی و ملاطفت، رد مظالم صورت گیرد.


وی با طرح این پرسش که چطور ما نسبت به کشته‌شدگان و شهدای نقاط دیگر دنیا حساسیت داریم، ولی نسبت به کشته‌شدگان کشور خود حساسیت نداریم، گفت: چرا باید نسبت به این مساله این‌قدر بی‌تفاوت باشیم و به فرض این که صرفا یک توهم بوده است، مگر قرار نیست مردم‌سالاری دینی خود را حتی در مواجهه با یک ذهنیت غلط، وجهه لطیف، دینی و الهی خود را به رخ بکشد. ولی امروز ما شاهد به رخ کشیده شدن این وجهه نیستیم و بلکه شاهد برخوردهای متناقض و دوگانه شده‌ایم.


افروغ با تاکید بر اینکه اگر از روز اول به مساله شورای حکمیت توجه می‌شد و به تمام شکایت‌ها رسیدگی می‌شد شاید امروز شرایط سلب اعتماد فزاینده را شاهد نبودیم، گفت: امروز غبار تردید‌ و دلزدگی به جامعه ما به ویژه نخبگان حاکم شده است، باید در این ارتباط کاری کرد. من نگران سلب اعتماد مردم از حاکمان نیستم ،چرا که به طور طبیعی اگر حاکمان ادای وظیفه نکرده باشد ، باید آنها را کنار گذاشت من نگران تسری سلب اعتماد از حاکمان به حاکمیت و اصل انقلاب هستم.


افروغ با تاکید بر اینکه این انقلاب آسان به دست نیامده که آسان به تاراج گذاشته شود، خاطرنشان کرد: اگر رفتار دولت مردان ما مبتنی بر اصل حاکمیت نباشد، خواه وناخواه این اتفاق به طور طبیعی برای عامه مردم رخ خواهد داد که حساب دولتمردان را به حساب اصل حاکمیت بنویسد و باید تلاش نخبگان و روشنفکران ما این باشد که این اتفاق رخ ندهد .


وی با تاکید بر اینکه باید بین اصل حاکمیت و حاکمان تفکیک صورت بگیرد و بین اصل انقلاب و سیاست‌ها و رفتارهای برخی از دولت‌مردان در نظام جمهوری اسلامی تفاوت قائل شد، گفت: در این راستا نقش روشنفکران بسیار پررنگ‌تر از بقیه است،متاسفانه صداوسیما نقش اساسی در سلب اعتماد داشته است. باید مسوولان با آن برخورد کند و معتقدم نه تنها بایستی از جان باختگان و زیان دیدگان دلجویی شود بلکه باید با مسببان سلب اعتماد مردم برخورد قضایی صورت بگیرد. چه رسانه ملی که سلب اعتماد کرده است وچه کسانی که باعث شده‌اند خانواده‌ای ایرانی، عزیز خود را از دست بدهد و چه کسانی که به نام نظام عملی را انجام داده‌اند باید شناسایی و مجازات شوند.


این چهره اصولگرای منتقد دولت با بیان اینکه باید رسانه ملی که نقش اساسی و نرم افزارانه در ایجاد سلب اعتماد پس از انتخابات داشته است محاکمه شود، گفت: متاسفانه شاهدیم نه تنها محاکمه‌ای صورت نمی‌گیرد و اصلاح رفتار را شاهد نیستیم، بلکه روز به روز رفتارهایی که منجر به سلب اعتماد مردم از سوی حاکمیت می‌شود ،تداوم پیدا می‌کند.


افروغ درپایان تاکید کرد: معتقدم در ادامه پیشنهاد آقای هاشمی می‌توان پیشنهادهای دیگری از سوی دلسوزان نظام انقلاب و جمهوری اسلامی مطرح شود.

منبع


ابزار امتیاز دهی


1 2 3 4 5 ... 10 >>