X
تبلیغات
نماشا
رایتل

301040 وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً...

و با موسى 30 شب وعده گذاشتیم و آن را با 10 شب تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پروردگارش 40 شب تمام شد... اعراف142


دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1394 ساعت 09:49

939. غلط در روزنامه نیو یورک تایمز


امروز که روزنامه نیو یورک تایمز را می خواندم، متوجه یک غلط اساسی در یکی از مقاله های آن شدم. همانطور که می دانید این روزنامه یکی از مهم ترین روزنامه های دنیا است که از سال 1851 تا به امروز چاپ شده است. با داشتن 117 جایزه پولیتزر، از این منظر، روزنامه نیو یورک تامیز پر افتخارترین روزنامه جهان محسوب می شود. پس از رویدادهای اخیر، اعدام شیخ نمر، و قطع رابطه عربستان با ایران، این روزنامه برای روشنگری بیشتر و تبیین اختلاف بین شیعه و سنی یک مقاله ی پرسش و پاسخ نوشته است، که تلاش دارد در آن یک توضیح ساده و اجمالی در مورد تفاوت این دو شاخه از دین اسلام ارائه دهد. ولیکن در اوایل مقاله، نویسنده نوشته است که پیامبر برای خود جانشین انتخاب نکرد، و تفاوت شیعه و سنی در این است که اهل سنت می گویند مهم این است که شورا چه کسی را به عنوان خلیفه انتخاب کند، و شیعه می گوید که چون علی فامیل پیغمبر بوده است باید خلیفه باشد! پس از دیدن این اشتباه فاحش، لازم دانستم برای این روزنامه یک ایمیل به شرح زیر تنظیم کنم. اگر در چند روز آینده جوابم را دادند، به دوستان اطلاع خواهم داد.

Dear New York Times,
I would like to bring to your attention a mistake in your Q&A article titled "How Do Sunni and Shia Islam Differ?" by John Harney:
http://www.nytimes.com/2016/01/04/world/middleeast/q-and-a-how-do-sunni-and-shia-islam-differ.html?ribbon-ad-idx=5&src=trending
The fundamental error comes near the beginning of the piece where the author states "[the prophet] died without appointing a successor to lead the Muslim community". However, this is strictly a Sunni view. It is exactly this point that the Shiites contest, but the author has mistakenly assumed it to be factual.
In fact, the main objection of Shiites is that the prophet did indeed appoint a successor, Ali, and the Sunni's betrayed the prophet's wishes. This is most pronounced in the historical event at "Ghadir Khum"
http://www.al-islam.org/ghadir/intro.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/The_event_of_Ghadir_Khumm
It is quite ironic how a Q&A piece which is supposed to enlighten readers and inform them, has factual errors. I hope that this error is acknowledged and corrected immediately. After correcting the current article, if you think the issue still requires further elaboration, I would be willing to write you an Op-Ed piece.
Regards,
Dr. Alireza Bazargan

نیو یورک تایمز عزیز

مایل هستم که توجه شما را به یک اشتباه در مقاله پرسش و پاسخ به عنوان "سنی و شیعه چه تفاوتی دارند؟" به نوشته ی جان هارنی جلب کنم.

اشتباه بنیادین در اوایل مقاله به چشم می خورد که نویسنده می گوید "(پیامبر) بدون این که رهبری برای امت اسلامی تعیین کند از دنیا رفت". ولیکن این فقط یک نگرش سنی است. شیعیان دقیقا به این نکته اعتراض دارند که متاسفانه نویسنده به اشتباه این نکته را صحیح فرض کرده است.

در واقع، اعتراض اصلی شیعیان این است که پیامبر علی را به عنوان جانشین انتخاب کرد، ولی سنی ها به این خواسته ی پیامبر خیانت کردند. این موضوع بیش از هر جای دیگر در رویداد تاریخی غدیر خم مشهود است.

چقدر طنز آمیز است که مقاله ی پرسش و پاسخ که قرار است ابهامات را برطرف کند و برای خوانندگان روشنگری کند، دارای اشتباه تاریخی باشد. امیدوارم فورا این اشتباه را پذیرفته و آن را اصلاح کنید. پس از اصلاح اشتباه، اگر فکر می کنید مساله نیاز به توضیح بیشتر دارد، آمادگی خود را برای نوشتن یک مقاله برای شما اعلام می کنم.

با تشکر،

دکتر علیرضا بازارگان

پ.ن.1: شما هم می توانید برای این روزنامه ایمیل اعتراض آمیز بزنید. لطفا دقت فرمایید که با بی احترامی و فحاشی هیچ کاری از پیش نمی رود پس مودب و محترامه پیام دهید. آدرس های ایمیل روزنامه:
corrections@nytimes.com
nytnews@nytimes.com
letters@nytimes.com
inytletters@nytimes.com


پ.ن.2: نتیجه تلاش دوستان!

پس از چند روز خدا را شکر تلاش ها به ثمر رسید و این روزنامه به اشتباه خود اعتراف کرد. حال روزنامه نیو یورک تایمز با یک پاورقی به شرح زیر مقاله را اصلاح کرده است:

"Corrections: An earlier version of this article referred imprecisely to the Prophet Muhammad’s succession. It is a matter of dispute; it is not the case that all Muslims agree that he died without appointing a successor. (Although Sunnis believe this, Shiites believe that he chose Ali, his cousin and son-in-law.)"

«اصلاحیه: نسخه ی قدیمی این مقاله به صورت غیر دقیق به جانشینی پیامبر اشاره کرده بود. این موضوع مورد نزاع است. همه ی مسلمانان موافق نیستند که او بدون جانشین فوت شده است. (گرچه سنی ها این عقیده را دارند ولیکن شیعه ها معتقدند که او علی، پسرعمو و دامادش، را انتخاب کرده است)»

بنده هم پس از مشاهده ی اصلاحیه، این ایمیل را نوشتم:

Dear NYTimes,

Thank you for correcting the error in the article mentioned in my previous email (attached)... I thank you for the correction, and hope that such errors do not happen again.

In my opinion articles about the Sunni-Shiite divide are often biased in favor of the Sunnis in western media. The reasons for this bias are complex (mostly due to the Sunni's funding sources as well as the West's good relations with Sunni-majority countries, even their dictatorships), but over the years, I have seen the same error like the one you made appear in numerous other Western outlets as well.

For more information about the Sunni-Shiite divide, I strongly urge your staff to read unbiased books on the topic and do some reasearch to hear the Shiite side of the story as well. Lesly Hazleton's best-seller "After the prophet" would be a good book to start with (written of all people, by a British Jewish woman).

Also it is very important to realize that the Saudi Arabian version of Sunni Islam (Wahhabism) is very extreme and at odds with many Sunnis. In fact, I know many Sunnis who are closer to Shiites, than they are to Wahhabis. If extreme Sunni views such as Wahhabism are excluded, most muslims (Shiites and Sunnis) would not have many problems in getting along.

Regards,
Dr. Alireza Bazargan

نیو یورک تایمز عزیز،

متشکرم از این که اشتباه مقاله که در ایمیل قبلی به آن اشاره کردم را اصلاح کرده اید. بابت اصلاحیه از شما تشکر می کنم، و امیدوارم این گونه اشتباه ها در آینده تکرار نشود.

به نظر من مقاله های پیرامون جدایی شیعه و سنی در بسیاری از اوقات در رسانه های غربی به نفع سنی ها جانبدارانه است. دلیل این جانبداری پیچیده است (اکثرا به دلیل منابع مالی سنی ها و همچنین رابطه خوب غرب با کشورهای سنی، حتی دیکتاتوری های آن ها) ولی طی سال ها، این اشتباه به صورت مشابه مکررا در رسانه های غربی تکرار شده است.

برای اطلاع بیشتر در مورد جدایی شیعه و سنی به شدت پیشنهاد می کنم که کارمندان شما در این باره کتاب های غیرجانبدارانه مطالعه کنند و در مورد زاویه دید شیعه نیز تحقیق کنند. کتاب پرفروش لزلی هیزلتون به نام «پس از پیامبر» منبع خوبی برای شروع است (که اتفاقا توسط یک زن یهودی انگلیسی نوشته شده است).

همچنین بسیار مهم است که متوجه شوید دین عربستان صعودی (وهابیت) بسیار تندرو است و با برداشت بسیاری از دیگر سنی ها در تضاد است. در واقع، من خیلی از افراد سنی را می شناسم که به شیعه ها نزدیک ترند تا به وهابی ها. اگر عقاید تندرو سنی مانند وهابی گری حذف شوند، اکثر مسلمانان (شیعه و سنی) مشکلات زیادی برای همزیستی نخواهند داشت.

با تشکر،
دکتر علیرضا بازارگان

برچسب‌ها: اسلام، آمریکا، رسانه، غرب


ابزار امتیاز دهی